søndag 15. januar 2012

Ny sykkel

Har ikke fått testet ut den nye sykkelen på langtur ennå dessverre, men fikk meg en liten testtur i går kveld. Det var noe helt annet enn terrengsykkel på rulle. Gleder meg til jeg kan ta en økt i kjelleren.

Setet på sykkel har veldig mye å si, mer enn man skulle tro faktisk. Å finne et godt sete er veldig vanskelig, og det er ingen fasit, da ingen har lik rumpe eller samme preferanser på hva som er godt. Lærte meg en ting om sete (eller sadel som det faktisk heter)  da jeg kjøpte sykkelen; det er vanskeligere å finne riktig sete enn noe annet sykkelting. (kanskje generelt og, ikke bare av sykkelting?)
Setet skal ikke være for bredt, og ikke for smalt; er det for bredt får man vondt i hoftene og det samme hvis det er for smalt. Setet må treffe akkurat riktig på hoftebena. Også er det jo hardheten på sete. En klassisk tabbe mange "nye" syklister gjør, er å skulle ha mykt sete, for da gjør det ikke vondt. Jeg var også en av de til å begynne med, jeg ville ikke ha så hardt sete for det gjorde så vondt i den stakkars rumpa mi. Jeg ble fort overtalt om at litt hardt sete er bra, og det er jeg glad for, for etter at rumpa ble herdet er setet det minste problemet. (på terrensykkelen vel og merke) Det gjør litt vondt de første turene, men til gjengjeld så gjør det ikke vondt når man er på langtur. For det er det som skjer med et mykt og godt sete; det er kjempe fint i begynnelsen av turen, men når man har sittet på det i kanskje 2 timer, så er det alt annet enn godt.
Så, setet må være litt mykt, men ikke for mykt. Også er det jo jåleriet igjen da, design og utseende. Som med alt annet får man sykkelseter i mange varianter, farger og materialer. Man får også seter i karbon, som jeg antar velges av de som lar vekt på sykkelen gå foran den lille komforten litt gele i sykkelsetet gir. Jeg personlig kunne aldri valgt et sånt sete, men men.
Tilbake til mitt sete, jeg fikk med meg et testsete hjem, fra Selle Italia. De er veldig store på sykkelseter, og det er ikke uten grunn. De har spesialisert seg på sykkelseter i over 100 år, og alle seter er håndlaget. Jeg har sett meg ut et som jeg tror vil passe;
Bilde lånt fra bikeshop.no

Så dette skal bli spennende å teste ut, håper det er like bra som jeg tror det er. En sykkeltur på feil sete er som å sitte på et piggtrådgjerde.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar